#PeCarari: Cu bebe la Cetatea Soroca

Prima vacanta de vara Damian si-a petrecut-o in Moldova, la bunici. Cu aceasta ocazie am vizitat si cateva locuri reprezentative din Moldova, cum ar fi cele din orasul Soroca. De la Chisinau la Soroca sunt aproximativ 160 de km, iar drumul pana acolo a fost minunat. Spun asta pentru ca am mers rapid, usor si foarte lin. Fiind renovat, drumul nu ne-a dat mari batai de cap, asa cum ma asteptam. Din contra, ne-am oprit la cateva bezinarii si in spatiile special amenajate pentru parcare si relaxare, care aveau loc de joaca si foisor. Recunosc, am ramas placut surprinsa ca exista asemenea locuri si ca sunt bine pastrate si foarte curate. Pana la Soroca am facut in jur de 2h 30 minute, cu cateva mici opriri. Trebuia sa-l alaptez pe Damian si sa mai stam putin la aer. 🙂

Cetatea Soroca se afla chiar in mijlocul orasului, ale carui drumuri nu se compara cu cel din Chisinau pana in Soroca. Cetatea a fost construita initial din lemn, de catre Stefan Cel Mare, ca mai apoi sa fie reconstruita din piatra, pe vremea lui Petru Rares. Iar in 2013 si 2015 a fost restaurata prin intermediul unui program finantat de Uniunea Europeana. In trecut, cetatea era folosita ca adapost impotriva cetelor tatare, acum insa este un obiectiv turistic, vizitat anual de zeci de turisti moldoveni si straini.

Soroca

Noi am vizitat cetatea Soroca in timpul saptamanii, prin urmare nu am prins aglomeratie si nici nu am stat la cozi. Cum am intrat in cetate, ne-a intampinat ghidul, de la care am cumparat bilete (5 lei pentru adulti) si care ne-a povestit cateva lucruri despre acest monument. Mi-a placut ca era un om cald, sociabil si carismatic, dornic sa raspunda la toate intrebarile curiosilor.

Cetatea nu este foarte mare, prin urmare 15 -20 de minute au fost suficiente pentru a urca pana la nivelul de sus. Doar intr-o incapere gasesti cateva icoane si celebra sabie a lui Stefan Cel Mare (imitatia ei, desigur!). Pacat ca nu s-au pus poze, manuscrise relevante sau arme reprezentative in cele cateva camari goale ale cetatii. La intrare este o fantana in care turistii mai arunca cate un banut. Atentie: cetatea Soroca este inchisa luni si marti, iar in rest este deschisa de la 9.00-18.00.

Cetatea Soroca_Frunzaresc

In Soroca am vizitat si Lumanarea Recunostintei, situata la intrarea in oras. Un monument dedicat tuturor eroilor anonimi care si-au adus contributia in pastrarea culturii, limbii si traditiei noastre, cat si autorului baladei “Miorita”. La monument poti ajunge fie urcand cele 656 de trepte, fie prin oras (pe un drum foarte ingust, pe care nu va recomand sa mergeti).  In plus, nu exista semne care sa indice ca mergi pe drumul bun catre capela. Capela construita pe deal are forma unei lumanari si inaltimea de 29,5 metri. Autorul Ion Druta a lansat ideea realizarii acestui monument, care a fost finalizat in 2004.

In capela, o doamna povesteste turistilor care este istoria acesteia, iar copiiilor le spune poezii si le da un biletel magic (biletul de intrare, care este 2 lei), pe care ii indeamna sa isi scrie dorintele si sa ii gaseasca un loc intre zidurile capelei. De fiecare data cand cade cate un biletel dintre ziduri, ea stie ca inca o dorinta a unui copilas s-a indeplinit. 🙂

Cetatea Soroca_Damian

Toata excursia a durat de la 9.30 pana pe la 16.00. A fost o escapada scurta, dar frumoasa. M-am bucurat ca am ajuns in Soroca si ca Damian a vazut inca de mic o parte din locurile si monumentele Moldovei. Vom reveni peste cativa ani, cand el va intelege mai multe despre istoria tarii si va putea sa citeasca singur mai multe despre obiectivele turistice pe care le vom vizita.

P.S: Am uitat sa va povestesc despre casele neobisnuite ale localnicilor. Daca alegeti sa mergeti la capela prin oras, veti trece pe langa “Casa Alba”, dar si pe langa alte casute ale caror stiluri arhitecturale va vor surprinde. Va las pe voi sa decideti in ce fel?! 😀