Review: Daneza / The Danish Girl

15 ani a durat punerea in scena a filmului Daneza/The Danish Girl si a costat 15 milioane de dolari. Iar provocarile nu s-au terminat aici! Va fi inteles oare filmul Daneza/The Danish Girl asa cum si-a dorit autoarea Lucinda Coxon? Ecranizarea jurnalului lui Lili va face oamenii sa fie mai deschisi sau mai intelegatori fata de acest fenomen/boala/afectiune sau cum vreti voi sa o numiti?!

Einer si Gerda

(Sursa foto)

Daneza/The Danish Girl are la baza o tema controversata, care poate starni multe opinii si obiectii, fiind bazat pe memoriile lui Lili, autoarea cartii-jurnal Man into woman, publicata in 1933 si prezinta povestea unui pictor de origine daneza – Einar Wegener (Eddie Redmayne)  si a sotiei sale, pictorita Gerda (Alicia Vikander). Amandoi iubeau arta: in timp ce lui ii placea sa picteze peisaje, ea adora portretele, desi nu erau foarte apreciate de galeriile de arta.

In una dintre zile Gerda lucra la portretul unei balerine, insa cum aceasta nu vine la sedinta, ramane fara model. Gerda il roaga pe sotul sau sa fie model, ii da niste pantofi, o rochita si desuuri, pentru ca aceasta sa poata termina portretul. Lili, numele modelului improvizat devine astfel personajul cheie care va defini personalitatea lui Einar. Acesta descopera ca ii place sa fie model si chiar mai mult de atat: ii place postura de femeie. Iar de-aici incep provocarile!

Pas cu pas, Einar se transforma in Lili si decide, in timp, sa-si faca operatie de schimbare de sex.  In toata aceasta perioada, Gerda ii este alaturi la bine si la rau, ca o adevarata sotie iubitoare. Fiind o fiinta cu un caracter puternic si o viziune deschisa, Gerda va ramane alaturi de Einar pana in ultima clipa. O iubire atat de puternica si fara prejudecati mai rar intalnesti! Poate doar in filme 😀

Despre Daneza/The Danish Girl s-au scris si s-au spus multe, inclusiv ca este un film de Oscar, insa in opinia mea doar Einar/Lili iese in evidenta. Povestea, chiar daca este impresionanta, nu reuseste sa se ridice la nivelul asteptarilor. Gerda de asemenea are un rol puternic si merita aprecierile publicului, dar este oarecum umbrita de rolul jucat de Einar.

Filmul merita vazut macar de dragul lui Eddie Redmayne, daca povestea nu va atrage atat de mult. Acesta apare in cinematografe pe 8 ianuarie si este distribuit de Ro Image.

Afis Daneza

Actori: Matthias Schoenaerts, Eddie Redmayne, Amber Heard, Alicia Vikander